KAEDAH PENGUMPULAN DATA
- Terdapat banyak kaedah boleh digunakan untuk memperoleh data.
- Data boleh diperoleh daripada sumber-sumber yang telah sedia ada seperti data yang diterbitkan oleh kerajaan atau agensi-agensi tertentu. Data jenis ini dipanggil Data Sekunder.
- Contohnya, data diperoleh daripada Laporan Ekonomi, Laporan Perangkaan Bulanan, Laporan Kewangan, dan banyak lagi.
- Kita juga boleh merekabentuk satu ujikaji untuk mengumpul data menggunakan kaedah tinjauan (survey). Data diperoleh dengan cara ini dipanggil Data Primer.
4.1 Teknik pengumpulan data primer
- Data primer boleh dikumpul sama ada menggunakan banci atau tinjauan sampel.
- Banci ialah tinjauan ke atas seluruh populasi atau semua anggota kumpulan yang menjadi subjek kajian. Biasanya dijalankan untuk mendapat data/maklumat mengenai ciri-ciri populasi.
Contoh banci;
Bancian Penduduk - maklumat diambil spt. bilangan ahli keluarga, pendapatan, pekerjaan dll.
Banci Pertanian – pengumpulan data melibatkan semua pengusaha ladang, sawah, kebun, estet, huma (sama ada bersaiz besar atau kecil).
- Bagaimanapun pengumpulan maklumat menggunakan kaedah banci memerlukan kos yang sangat tinggi.
- Kaedah paling popular dalam pengumpulan data primer ialah tinjauan sampel – iaitu tinjauan yang dilakukan terhadap sebahagian populasi yang dikaji
- Tinjuan sampel juga dikenali sebagai “tinjauan sampel kebarangkalian”.
- Sampel rawak digunakan bagi mewakili populasi. Pemilihan sampel dibuat berdasarkan prinsip statistik. Oleh itu, teknik persampelan digunakan perlu betul.
Antara kaedah pengumpulan data primer ialah;
a.Temuduga bersemuka
b.Temuduga melalui telefon
c. Soal Selidik
d. Pengamatan atau pemerhatian
c. Soal Selidik
d. Pengamatan atau pemerhatian
a.Temuduga bersemuka
- Komunikasi secara terus iaitu penemuduga mengemukakan soalan-soalan berkaitan untuk dijawab oleh responden secara berdepan.
- Merupakan perbualan dua-hala di antara seorang penemuduga dan seorang responden
Kelebihan;
- Responden berpeluang mendapat maklumbalas atau penjelasan lanjut jika soalan tidak jelas atau tidak difahami.
- Penemuduga dapat mengesan jika responden memberi jawapan tidak ikhlas.
- Peluang untuk setiap soalan ditanya dijawab dengan lengkap
- Peratus responden menjawab lebih banyak (berbanding temuduga telefon/ soal selidik melalui pos) kerana responden tidak perlu menulis.
Kelemahan;
- Melibatkan kos yang tinggi spt membayar elaun, makan, penginapan penemuduga.
- Responden cuba mengelak dari menjawab soalan agak sensitif, bersifat peribadi.
- Masa diperlukan agak panjang – bergantung kemahiran dan bilangan penemuduga.
Contoh; Kajian pemasaran tentang penggunaan sabun pembasuh pakaian.
- Salah seorang ahli keluarga akan ditemuduga di rumahnya berkenaan jenama sabun basuh, termasuk maklumat lain yang berkaitan seperti bilangan isi rumah, pendapatan dll.
b) Temuduga Melalui Telefon
- Kaedah ini makin popular sekarang.
- Responden lebih mudah memberi maklumat yang boleh dipercayai dan terperinci melalui telefon.
- Bagaimanapun teknik ini hanya terhad kepada responden yang memiliki telefon sahaja.
Kelebihan;
- Proses pengumpulan data lebih cepat
- Kos tidak begitu tinggi – tidak melibatkan kos perjalanan/penginapan
- Responden lebih bersedia untuk menjawab soalan-soalan yang agak sensitif atau peribadi.
- Responden dipilih meliputi kawasan agak luas kerana tak perlu membuat perjalanan menemui responden.
Kelemahan;
- Tidak sesuai bagi kajian sosioekonomi kawasan desa/pedalaman (tiada kemudahan telefon)
- Maklumat yang dikumpul mungkin tidak mewakili keseluruhan penduduk kerana mereka yang tidak memiliki telefon diabaikan
- Jangka masa menemuduga terhad – tidak sesuai soalan yang terlalu panjang.
- Panggilan tidak dijawab – perlu membuat panggilan semula
- Bagi penyelidikan yang memerlukan bahan-bahan demonstrasi tidak boleh dilakukan.
c) Soal Selidik
Soal selidik – satu senarai soalan (seragam) yang dicetak bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan sesuatu penyelidikan sedang dijalankan.
- Soal selidik tersebut akan dijawab/diisi sendiri oleh responden/pembanci.
- Soal selidik boleh dijawab oleh responden samada secara berdepan atau melalui pos.
- Soal selidik secara pos lebih kerap digunakan. Soal selidik diposkan kepada responden, responden diminta menjawab dan mengembalikan semula soal selidik berkenaan dalam tempoh tertentu.
- Soal selidik dihantar menerusi pos/kurior. Perlu disertakan surat iringan - menyatakan objektif kajian, mohon kerjasama supaya dikembalikan; sampul surat bersetem & beralamat sendiri.
Kelebihan;
- Soal selidik boleh meliputi kawasan yang luas. Sesuai di kawasan geografi yang luas, kadar celik huruf tinggi.
- Responden boleh menggunakan masa yang sesuai – ini akan memberi maklumat lebih baik kepada penyelidik
- Pengaruh penemuduga untuk menjawab soalan boleh dielakkan kerana ia tidak memerlukan penemuduga.
- Soal selidik melalui pos secara relatif tidak melibat kos yang tinggi.
Kelemahan;
- Jumlah soal selidik dikembalikan agak rendah kerana kurang sambutan dari responden. Cara atasi – beri insentif, peringatan.
- Jika ada soalan tidak jelas, responden tidak ada kesempatan untuk menyoal/bertanya.
- Soal selidik melalui pos tidak sesuai jika soalan ditanya sukar difahami.
- Mungkin soal selidik dijawab oleh orang lain, bukan responden sebenar.
- Masa yang lama untuk mengumpul maklumat – proses pengepos soal selidik lambat, soal selidik lambat dikembalikan.
d) Pengamatan atau pemerhatian
- Proses mengumpul maklumat dengan cara merekodkan tingkahlaku manusia, objek dan kejadian tanpa menyoal atau berkomunikasi dengan mereka.
- Maklumat dikumpul dengan cara memerhati dan merekodkan maklumat berkenaan.
- Sesuai digunakan dalam kajian seperti mengesan sambutan pengguna terhadap sesuatu produk baru, tawaran istimewa dan sebagainya.
Kelebihan;
- Ketepatan maklumat – mereka yang dikaji tidak sedar bahawa mereka sedang diperhatikan.
- Penyelidik tidak menghadapi kekangan masa serta batas soal selidik dalam proses mengumpul maklumat.
Kelemahan;
- Teknik ini tidak begitu luas digunakan kerana banyak kekangan.
- maklumat demografi spt umur, pekerjaan, bil isi rumah dll; sikap responden; tujuan responden; peristiwa lalu – tidak dapat dikutip.
- Pemerhatian ‘penyertaan’ – Pengkaji selalunya tinggal bersama-sama subjek kajian tersebut ditempat kediaman mereka. Memerlukan pemerhatian yang lama, mungkin berminggu atau berbulan-bulan.
- Biasanya dilakukan oleh ahli-ahli antropologi/sosiologi.
Contoh; mengkaji cara hidup suku kaum primitif di kawasan pedalaman.
4.2 Data Sekunder
- Data sekunder – data dikumpul dari sumber yang tersedia.
- Dikenali juga sebagai data pentadbiran (administrative data)
data yang telah dikumpul dan direkodkan oleh pihak lain sebelum wujudnya keperluan untuk melakukan penyelidikan.
- Jadi, data sekunder telah sedia ada, tidak memerlukan penyelidik menghubungi responden.
Kelebihan;
- Pengumpulan data tidak melibatkan kos yang tinggi berbanding pengumpulan data primer.
- Menjimatkan masa dan tenaga kerja.
Kelemahan;
- Data telah dikumpul untuk tujuan tertentu, mungkin tidak sesuai untuk penyelidikan sedang dijalankan.
- Maklumat yang ada mungkin telah ketinggalan masa, terutama kajian yang melibatkan data siri masa (time series).
No comments:
Post a Comment